Laure Claeys
klinisch psycholoog voor kinderen en jongeren

tel. 0476/56 86 24

laure@praktijkvictoire.be

 

Psychologische begeleiding

  • Angstklachten (o.a. sociale angst, faalangst, paniek, fobie, separatieangst)

  • Dwangklachten

  • Stressklachten, piekergedachten, perfectionisme, overprikkeling

  • Ingrijpende gebeurtenissen zoals scheiding, pesten, rouw, relatiebreuk …

  • Depressieve klachten (o.a. somberheid, verminderde energie, zelfmoordgedachten)

  • Slaapproblemen (night terrors, inslaap- en/of doorslaapproblemen)

  • Zelfbeeld, zelfvertrouwen, onzekerheid

  • Gedragsproblemen

  • Aandachtsmoeilijkheden (o.a. ADD) en/of hyperactiviteit (o.a. ADHD)

  • Autismespectrumstoornis (ASS)

  • Psychische klachten gepaard met sensoriële beperking (blind, slechtziend, doof, slechthorend, spraak- en taalstoornis)

  • Psychische klachten bij leerproblemen (o.a. dyslexie, dyscalculie, dyspraxie)

Vind je jouw hulpvraag niet terug binnen deze lijst? Neem gerust vrijblijvend contact op. Zo kunnen we samen bekijken waar jij nood aan hebt en welke doorverwijzing je eventueel op weg kan helpen.

Werking

Allereerst nodig ik je graag uit op een eerste kennismakingsgesprek (intake). Dit gesprek zal ongeveer 1u à 1u30 duren. Hier gaan we na wat jouw hulpvraag is, wie het kind/de jongere is, enz. Daarnaast is het ook belangrijk om na te denken over de dingen die goed lopen.

Bij jongere kinderen wordt aan de ouders gevraagd om aan te sluiten bij het eerste gesprek. Het is afhankelijk van het kind/de jongere en de situatie of hij/zij hierbij zelf eveneens aansluit.

Bij jongeren (> of = 12 jaar) wordt de keuze of de ouders al dan niet meekomen op een eerste gesprek bij henzelf gelegd.

Vervolgens wordt stilgestaan bij de binnenkant van het kind/de jongere. Welke thema’s houden hem/haar bezig? Hoe ziet zijn/haar sociaal-emotionele wereld er uit? Wat loopt in de ogen van het kind goed/minder goed? Afhankelijk van de leeftijd worden deze vragen nagegaan via belevingsonderzoek, gesprekken, observaties, vragenlijsten ... Indien aangewezen, kunnen ook externe partners zoals de leerkracht en/of andere belangrijke steunfiguren worden gecontacteerd. Deze fase duurt 3 à 4 sessies (telkens ongeveer 1u).

Hierna worden alle puzzelstukjes samengelegd en volgt een terugkoppelingsgesprek (adviesgesprek). Hier wordt overgebracht wat er aan bod is gekomen gedurende de eerste sessies. Zijn dit herkenbare zaken? Welke zaken zijn belangrijk om op in te zetten? Met welke zaken gaan we aan de slag? Indien het kind/de jongere of de ouders aanvoelen dat dit genoeg houvast biedt om zelf van start te gaan, kan het traject hier worden afgerond. Indien dit niet het geval is, kan er therapie worden opgestart. Tijdens het adviesgesprek wordt er stilgestaan bij haalbare doelen die bereikt kunnen worden. Afhankelijk van het kind/de jongere en de soort hulpvraag wordt de therapie ingevuld op maat van de cliënt. Gedurende dit therapieproces wordt er tijdig naar feedback gevraagd bij bijvoorbeeld ouders en de jongere/het kind zelf.

 

Psychodiagnostiek

  • Intelligentieonderzoek:

    • WPPSI-IV-NL: kinderen van 2,5 jaar tot 7 jaar

    • WISC-V-NL: kinderen en jongeren van 6 tot 17 jaar

Voor wie?

Kinderen en jongeren tot en met 18 jaar

Ervaring

  • Werkzaam als klinisch psycholoog binnen BC Spermalie - De Kade

  • Stage binnen kinder- en jeugdpsychiatrie De Korbeel

  • Stage binnen kinder- en jeugdpsychiatrie UZ Gent

Opleiding

  • Master in de klinische psychologie

  • Bachelor toegepaste psychologie

  • Erkenningsnummer Psychologencommissie: 2142494

  • Visumnummer: 433387